ضرورت حمایت از فروشگاه‌های آنلاین در تامین کالا و گسترش خریدهای غیرحضوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از اثرات کرونا توجه به فروشگاه‌های آنلاین و گسترش خریدهای غیرحضوری در بستر اینترنت بود که موجب ایجاد کسب و کارهای جدید در این فضا و رشد کسب و کارهای قبلی شد.

به گزارش «اقتصاد ما»، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اثرات کرونا توجه به فروشگاه‌های آنلاین و گسترش خریدهای غیرحضوری در بستر اینترنت بود که موجب ایجاد کسب و کارهای جدید در این فضا و رشد کسب و کارهای قبلی شد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش حجم خرید مردم از فروشگاه‌های اینترنتی فرهنگ استفاده از این بستر به تدریج تقویت شده است اضافه کرد: هرچند گسترش خرید اینترنتی و ایجاد اعتماد در مردم امر سختی است اما فروشگاه‌های آنلاین توانستند به این امر جامه‌ ی عمل پوشانده و اطمینان مردم و جامعه را نسبت به خود افزایش دهند.

مصطفی طاهری با بیان اینکه خرید از فضای مجازی مقرون به صرفه بوده و موجب کاهش اتلاف زمان می‌شود ادامه داد: فروشگاه‌های آنلاین در شیوع کرونا کمک بزرگی به کاهش تجمعات داشتند و توانستند کالاهای مورد نظر مردم را برای آنها تامین کنند.

عضو وکمیسیون صنایع و معادن افزود: در حمایت های مالی از فروشگاه های برخی و کسب و کار آنلاین موارد مجوز ها استعلام و صحت صنف خدمات پس از فروش و گارانتی و مهمتر از آن حفاظت و پدافند غیر عامل سایبری باید مورد توجه قرار گیرد.

طاهری با بیان اینکه این فروشگاه‌ ها با وجود تمام مزایا در حال حاضر با مشکل رقابت با فروشگاه‌های حضوری که به راحتی کالاهای قاچاق عرضه می‌کنند درگیر هستند تصریح کرد: کالاهای قاچاق به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های دولتی مانند عوارض گمرکی، از کالاهایی که در فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده و از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود ارزانتر است که این امر خود موجب زیان فروشگاه‌های آنلاین است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: کالاهای خریداری شده از فروشگاه های آنلاین دارای گارانتی و خدمات پس از فروش بوده و در صورت داشتن ایرادات فنی امکان استرداد آنها فراهم است در حالی که کالاهای قاچاق نه تنها گارانتی ندارند بلکه ممکن است حتی اصل هم نباشند.

وی با بیان اینکه دولت باید از کسب و کارهای قانونی در بستر فضای مجازی حمایت کند تصریح کرد: این فروشگاه‌ ها در وهله نخست موجب اشتغال زایی در حوزه خدمات شدند از سوی دیگر باید هزینه این فروشگاه‌ ها را کاهش دهد به این معنا که به طور مثال محاسبه مالیات آنها با نهایت انعطاف و تخفیف همراه باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دستگاه‌های دولتی، اجرایی و تامین اجتماعی باید با برنامه‌ریزی دقیق از فروشگاه‌های آنلاین حمایت بیشتر داشت.

وی در پایان افزود: فروشگاه های برخط در دنیای دیجیتال باید شفاف و همه چیز قابل رویت باشد و مهمتر از این امکان را خواهد داد تا فردی از یک روستا بتواند کالای خودش را به بازار های بین المللی بفروشد و یا صادر کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.